αρχική σελίδα
Κυριακή, 09 Αυγούστου 2020
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ I FAQ's I ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ I SITE MAP I FORUM I ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΥΝΘΕΤΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Όνομα Χρήστη  
Κωδ. Πρόσβασης
»Νέος χρήστης
»Υπενθύμιση Password
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ   /   ΘΕΣΕΙΣ - ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Επικαιροποίηση υφιστάμενης Εθνικής Νομοθεσίας για τα αποξηραμένα σύκα
17/09/2012
ΠΗΓΗ:ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Σχετικά με το έγγραφό με αριθμό πρωτοκόλλου 4084/89546 και ημερομηνία 29-08-2012, για τη συλλογή προτάσεων με στόχο την εξυγίανση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει το καθεστώς παραγωγής και εμπορίας των αποξηραμένων σύκων, θα θέλαμε να συμβάλλουμε επικεντρώνοντας την προσοχή σας στο γεγονός ότι: 

το βασικό ανταγωνιστικό προϊόν του Μεσσηνιακού ξηρού σύκου είναι το τούρκικο, το οποίο δυστυχώς πλεονεκτεί στην τιμή, στη συσκευασία και στο marketing (δηλαδή σε τομείς που ελέγχονται αλλά δεν έχουν επαρκώς αντιμετωπισθεί) τη στιγμή που η δική μας παραγωγή είναι πρώιμη, ποιοτικά καλύτερη και έχει επιδότηση, υπάρχουν δηλαδή οι προϋποθέσεις που θα έφερναν το ελληνικό ξηρό σύκο πρώτο και με διαφορά στην προτίμηση των καταναλωτών.

Δυστυχώς, η εκάστοτε πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου δεν έδωσε μέχρι σήμερα τη δέουσα προσοχή στις προτάσεις του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, θέλοντας ωστόσο -για ακόμη μία φορά- να βοηθήσουμε το προϊόν να πάρει τη θέση που του αρμόζει στην διεθνή αγορά και κατά συνέπεια να ωφεληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην αλυσίδα του εθνικού μας προϊόντος, επισημαίνουμε τα παρακάτω:

Οι καλλιεργητικές τεχνικές που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί παραμένουν ίδιες εδώ και πολλά-πολλά χρόνια, παρά το γεγονός ότι το κλίμα έχει αλλάξει και αλλάζει συνεχώς, οι υδατοπτώσεις μειώνονται και αρκετά δένδρα έχουν ατονήσει ή γεράσει ή έχουν καλυφθεί από παραφυάδες και θα πρέπει να φροντιστούν κατάλληλα για να αποδίδουν σωστά και ποιοτικά όπως παλιά. Οι υπεύθυνοι γεωπόνοι και τα αντίστοιχα τμήματα της Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης γνωρίζουν το θέμα καλύτερα και μπορούν να το αναπτύξουν πιο εμπεριστατωμένα.

Η διακίνηση των σύκων από τους παραγωγούς μέχρι την τυποποίηση τους γίνεται με δικτυωτά σακιά τα οποία δεν είναι δυνατόν να τα προστατεύσουν από την επιμόλυνσή τους, και το προϊόν μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνο για την υγεία των καταναλωτών. Η χρήση τέτοιων μεταφορικών περιεκτών είναι σε αντίθεση με τον ΕΚ 852/2004 περί υγιεινής τροφίμων και κατά συνέπεια δεν μπορεί να διαθέτουν οι εμπλεκόμενες εταιρίες πιστοποιητικό ISO 22000 που είναι προαπαιτούμενο για την λειτουργία τους. Ως λύση προτείνεται η χρήση διάτρητων πλαστικών παλετοκιβωτίων ή πλαστικών κλωβών. 

Η απεντόμωση των σύκων γίνεται από απεντομωτήρια της Συκικής τα οποία είναι 13 και διάσπαρτα σε όλη τη Μεσσηνία και Λακωνία. Ελάχιστα όμως από αυτά έχουν σωστές υποδομές για απεντόμωση και διαχείριση των σύκων, επιπλέον δε τίθεται το ερώτημα αν υπάρχει και κατάλληλη εκπαίδευση για τη ορθή χρήση των νέων χημικών που απαιτούνται. Προτείνεται η χρήση το πολύ 2 σταθμών με σωστές δομές (ταξινομητές μεγεθών) και εκπαιδευμένο προσωπικό, όπου θα έχουν και μεγαλύτερη δυναμικότητα και θα μπορούν να χειρίζονται σωστά την παραλαβή του προϊόντος. Οι υπεύθυνοι της Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης με βάση τα στοιχεία τους μπορούν να αποφασίσουν ποιοι σταθμοί μπορούν να εναρμονιστούν με τα παραπάνω. Λιγότεροι σταθμοί σημαίνει αυτόματα και οικονομίες κλίμακας.

Τα σύκα χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με το ΠΔ 966 και 967 του 1977, το οποίο έχει να κάνει τόσο με το μέγεθός τους όσο και με ποιοτικά χαρακτηριστικά. Επίσης, τα σύκα πρέπει να μπορούν να ιχνηλατηθούν προς τα πίσω, μέχρι τους παραγωγούς, όπως ορίζεται από τον Ε.Κ. για όλα τα τρόφιμα. Γι' αυτό προτείνεται να υπάρχει σχετική σήμανση σε όλους τους περιέκτες που διακινούν σύκα, όπως άλλωστε προβλέπεται, με  στοιχεία για την ποιότητα (κατηγορία σύκων) και την εύκολη ιχνηλασιμότητά τους πράγμα που σήμερα τηρείται σε πολύ μικρό ποσοστό.

Στο ΠΔ 967 το 1977 καθώς και στην τροποποίησή του 1/2012 ορίζονται ως τεχνικοί υπεύθυνοι μόνο γεωπόνοι ή τεχνολόγοι τροφίμων. Αυτό είναι περιοριστικό γιατί πολλές εταιρίες τροφίμων χρησιμοποιούν χημικούς ή χημικούς μηχανικούς που έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν και να λειτουργήσουν τις απεντομώσεις, οι οποίοι όμως δεν ορίζονται ως εναλλακτικοί των γεωπόνων από τους αντίστοιχους κανονισμούς. Θα πρέπει επομένως να γίνει η προσθήκη και αυτής της κατηγορίας των επιστημόνων και να θεωρούνται τεχνικοί υπεύθυνοι απεντομώσεων.

Στο ΦΕΚ 1 της 10/1/12 (άρθρο 7 παρ 6.δ) θέτονται κάποιοι κανονισμοί που αφορούν αποστάσεις από κατοικημένες περιοχές ή μέτρα ασφαλείας δεδομένου ότι τα μέσα απεντόμωσης είναι επικίνδυνα χημικά. Τι γίνεται όμως όταν η διαδικασία αυτή γίνεται με τεχνικές και ουσίες φιλικές στο περιβάλλον; Θα πρέπει επομένως αναλόγως της εφαρμογής να γίνει διαχωρισμός των μέτρων ασφαλείας ώστε να είναι αυστηρότερα η πιο χαλαρά και να απορρέουν από τούς πραγματικούς κινδύνους που μπορεί να εγκυμονούν.

Το άρθρο 11 του ΠΔ 966/77 χρειάζεται αλλαγή και εκσυγχρονισμό γιατί μεταξύ άλλων πραγματεύεται ελλιπώς και απαρχαιωμένα την υγιεινή των εργαζομένων και των χώρων, ενώ υπάρχουν άλλοι σαφείς και πλήρεις κανονισμοί για τα τρόφιμα, όπως ο 852/2004, και επιπλέον τα θέματα αυτά καλύπτονται και από τις εφαρμογές των συστημάτων HACCP που είναι προαπαιτούμενα για την λειτουργία των εγκαταστάσεων.

Η συγκέντρωση του προϊόντος αλλά και η εμπορία των αποξηραμένων σύκων περνά μόνο μέσα από τα κανάλια της Συκικής. Είναι ένα θέμα προς συζήτηση και διερεύνηση, αν αυτό είναι προς το συμφέρον των παραγωγών και της διατήρησης των εξαγωγών ή αν θα πρέπει να ελευθερωθεί η αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να εξεταστεί εάν μπορεί η Ομάδα Παραγωγών ξηρών σύκων να λειτουργεί συγχρόνως και σαν εμπορική εταιρεία. Το καθεστώς αυτό -κατά την γνώμη μας- δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των υπολοίπων τυποποιητών, που ακόμη έχουν ως αποκλειστικό προμηθευτή την ΣΥΚΙΚΗ.

Σε άμεση συνάρτηση με το παραπάνω βρίσκεται και το ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν οι συνθήκες ελεύθερης διακίνησης του προϊόντος. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι όροι υπαγωγής των συκοκαλλιεργητών στην ομάδα παραγωγών, να είναι ξεκάθαροι και να επιτρέπουν στους καλλιεργητές να διαθέσουν το προϊόν τους όπως αυτοί κρίνουν, προς αποφυγή των μονοπωλιακών καταστάσεων που ίσχυαν μέχρι τώρα από τη ΣΥΚΙΚΗ και που ήταν επιζήμιες για τους τυποποιητές αλλά και για τους παραγωγούς και για το ίδιο το προϊόν.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το θέμα του ελέγχου της ποιότητας των ξηρών σύκων που οδηγούνται στα τυποποιητήρια. Θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα σύκα που παραλαμβάνονται από τους τυποποιητές ανταποκρίνονται στις ποιοτικές προδιαγραφές της κατηγορίας στην οποία ανήκουν. Όμως, το υφιστάμενο σύστημα συγκέντρωσης των ξηρών σύκων στα κατά τόπους απεντομωτήρια (όπως αναφέραμε πιο πάνω), δε βοηθά στο σκοπό αυτό. Τα υψηλά ποσοστά πρώτης ύλης υποβαθμισμένης ποιότητας που παραλαμβάνονται όλα τα προηγούμενα χρόνια από τα τυποποιητήρια, αναδεικνύουν το τεράστιο πρόβλημα ότι το σύστημα ελέγχου της ποιότητας από τα ίδια τα απεντομωτήρια της ΣΥΚΙΚΗΣ είναι αναποτελεσματικό και σίγουρα η μέχρι σήμερα διαδικασία υποθηκεύει το μέλλον του εθνικού μας προϊόντος. Συγχρόνως όμως καθιστούν πολύ δύσκολη την εκτίμηση των κοστολογίων από τους τυποποιητές και τελικά υποβαθμίζεται το τελικό προϊόν αφού η διαλογή είναι πραγματικά αδύνατη. 

Σε τελική ανάλυση, οι τυποποιητές εξαγωγείς για να διατηρήσουν τις αγορές και να σταθούν στο ύψος των ευθυνών τους απέναντι στους πελάτες τους, πρέπει να έχουν ενεργό ρόλο σ' όλα τα στάδια επεξεργασίας από τη συγκέντρωση, την ποιοτική αξιολόγηση έως και την συσκευασία του τελικού προϊόντος. Σε κάθε περίπτωση, οι εξαγωγείς τυποποιητές απαιτούν τα παραδιδόμενα από την ΣΥΚΙΚΗ ξηρά σύκα να είναι πιστοποιημένα ως κατάλληλα, αφού σε αντίθετη περίπτωση ουσιαστικά «εμπαίζονται» με αποτέλεσμα οι ίδιοι να οδηγούνται σε οικονομική καταστροφή και το προϊόν σε αποθεματοποίηση.

Γνωρίζοντας ότι σ' αυτή την δύσκολη περίοδο που βιώνει η χώρα μας, η όποια καθυστέρηση είναι εγκληματική, θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι προτάσεις μας θα είναι αιτία για μία ουσιαστική συζήτηση επί της ουσίας με όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να ληφθούν -άμεσα- αποφάσεις επ' ωφελεία του εθνικού μας προϊόντος, του ξερού σύκου. Στη συζήτηση αυτή ορίζεται να παραστεί ως εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας η κα Εύα Βαλτζή.

 

Με εκτίμηση,

Αναστάσιος Μαρκόπουλος

 

Α' Αντιπρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας

Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή


 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ
Κατάλογος Επιχειρήσεων
Επιχειρηματικός Οδηγός
Επιχειρηματικές Ευκαιρίες
Ηλεκτρονικές Προμήθειες
Προϊόντα (RFI/B2C)
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Κατάλογος Επιχειρήσεων
Επιχειρηματικός Οδηγός
Επιχειρηματικές Ευκαιρίες
Ηλεκτρονικές Προμήθειες
Προϊόντα (RFI/B2C)
Εκθέσεις/Εκδηλώσεις
Χρηματοδοτήσεις
Κλαδικές Μελέτες
Help Desk
Έκδοση Πιστοποιητικών
Πληρωμή Συνδρομών
Καρτέλα Μέλους
Αγγελίες
Βιογραφικά Σημειώματα
Θέσεις Εργασίας
Σεμινάρια