αρχική σελίδα
Τρίτη, 04 Αυγούστου 2020
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ I FAQ's I ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ I SITE MAP I FORUM I ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΥΝΘΕΤΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Όνομα Χρήστη  
Κωδ. Πρόσβασης
»Νέος χρήστης
»Υπενθύμιση Password
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ   /   ΘΕΣΕΙΣ - ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Θέσεις του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας για τον ΤΟΥΡΙΣΜΟ στη Δυτική Μάνη
25/02/2011
ΠΗΓΗ:ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Επιστολή του Προέδρου του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας προς τον Δήμαρχο Δυτικής Μάνης.

 

Κύριε Δήμαρχε,

Ι. Αναφερόμενοι στην τουριστική ανάπτυξη των περιοχών της Μεσσηνίας τα τελευταία πέντε χρόνια, διαπιστώνουμε ότι:

  • Η όποια ανάπτυξη, όπως και αυτή της τελευταίας 30ετίας, υπήρξε απρογραμμάτιστη και «αυθόρμητη», συνίστατο κυρίως στη δημιουργία καταλυμάτων (ξενοδοχείων και κυρίως ενοικιαζομένων δωματίων) και δεν οδήγησε στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων «τουριστικών προϊόντων».
  • Οι πυρόπληκτες περιοχές του 2007 είχαν μια ευκαιρία να διαμορφώσουν ολοκληρωμένα τουριστικά προϊόντα, η ευκαιρία αυτή όμως χάθηκε αφενός λόγω του άστοχου σχεδιασμού των κινήτρων, που οδηγούσαν και πάλι μόνο στη δημιουργία νέων τουριστικών καταλυμάτων, και αφετέρου επειδή τα κίνητρα δεν συνδυάστηκαν με παράλληλη δράση του Δημόσιου Τομέα, ώστε να δημιουργηθούν όλα τα αναγκαία έργα γενικής υποδομής (συγκοινωνιακό δίκτυο, δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ΧΥΤΥ κλπ) αλλά και οι μικρές κατά βάση αναγκαίες υποδομές, για την ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού. …Έτσι και η περιοχή σας, όπως και οι άλλες τουριστικές περιοχές της Μεσσηνίας, κατ’ ανάγκην παραμένει προορισμός παραθεριστικού τουρισμού και μόνο και με μικρή σχετικά τουριστική περίοδο.
  • Ακόμη και σήμερα ουδείς γνωρίζει ποιο είναι το σκεπτικό του ΠΕΠ για τον Τουρισμό, με ποια κριτήρια έχουν γίνει οι σχετικές επιλογές και αυτό είναι μια σημαντική αδυναμία, την οποία και έχουμε θέσει γραπτά στις νέες περιφερειακές αρχές. Πάντως, όλες οι τρέχουσες χρηματοδοτήσεις (κρατικές ενισχύσεις) οδηγούν στην καλύτερη περίπτωση σε εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων και ενσωμάτωση φιλοπεριβαλλοντικών πρακτικών, κάτι το οποίο απερίφραστα επικροτούμε, αλλά όχι και σε ολοκληρωμένα προϊόντα, σε «προορισμούς», όπως είναι η νέα τάση.


ΙΙ. Η άποψή μας είναι, ότι από τη σκοπιά της ανάπτυξης, δεν προσφέρουν τίποτε στην περιοχή οι τυχόν νέες τουριστικές κλίνες, που, σε μια περίοδο έντονης τουριστικής κρίσης, απλά θα επιδεινώσουν τα υφιστάμενα προβλήματα. Αντίθετα, απαιτούνται έργα και δράσεις:

  • Για τη συμπλήρωση όλων των αναγκαίων υποδομών, που σχετίζονται με την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των τουριστών. Οι υποδομές αυτές θα πρέπει να καταγραφούν κατά σειρά προτεραιότητας και να ενταχθούν άμεσα στο ΠΕΠ και στο βαθμό, που αυτό είναι δυνατό, στον Π/Υ του Δήμου.
  • Για την ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού σε περιοχές, που διαθέτουν ανάλογα συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως π.χ. έργα και δράσεις για την ανάπτυξη πολιτιστικού τουρισμού, για την ανάπτυξη του οικοτουρισμού στις προστατευόμενες περιοχές κ.ο.κ.
  • Για την διαμόρφωση ολοκληρωμένων, εξειδικευμένων προϊόντων, που θα μπορούν να προβληθούν ως «επώνυμα» προϊόντα», ενώ θα πρέπει να εξεταστεί και η διαμόρφωση «διαδρομών» και «δικτύων» ομοειδών στοιχείων της φύσης, του πολιτισμού κ.λπ.
  • Για την επίλυση λειτουργικών προβλημάτων των τουριστικών σημείων, που προκύπτουν από διοικητικές διατάξεις, όπως π.χ. το πρόβλημα της λειτουργίας των καταστημάτων, που εξυπηρετούν τουρίστες, κατά τις Κυριακές και αργίες, που ήταν την περασμένη τουριστική περίοδο σοβαρό πρόβλημα για την περιοχή. Μια τουριστική περιοχή θα πρέπει να είναι σε θέση να προβλέψει και να καλύψει όλες τις ανάγκες των τουριστών.
  • Όλοι οι παραπάνω τομείς δραστηριότητας μας παραπέμπουν στην ανάγκη να υπάρξει ένας φορέας ή και μια σύμπραξη φορέων, που να λειτουργεί ως Φορέας Διαχείρισης του Προορισμού (Destination Management Organization-DMO), προκειμένου να προωθεί θεματικά προϊόντα (μικρές υποδομές, διαδρομές κ.λπ. και οργανωτικές δράσεις). Σε ένα τέτοιο φορέα, το Επιμελητήριο θα μπορούσε να μετέχει και να συμβάλει σημαντικά.


ΙΙΙ. Μια γενική παρατήρηση είναι, ότι δυστυχώς ο Τουρισμός, σε περιφερειακό επίπεδο και μέχρι πρότινος και σε επίπεδο νομού και ΟΤΑ α’ βαθμού, πάσχει από αποφάσεις, που λαμβάνονται χωρίς ειδική γνώση, χωρίς αυτό που λέμε εξειδικευμένο know-how. Επειδή όλοι μας έχουμε κάνει «ολίγον τουρίστες», θεωρούμε ότι, μέσα από τη δική μας τουριστική εμπειρία, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε προβλήματα και λύσεις. Δυστυχώς, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά…. Η μέχρι σήμερα ενασχόληση των Περιφερειών, των Νομών και των ΟΤΑ με τον Τουρισμό θα μπορούσε κανείς να πει, ότι, ως επί το πλείστον, δεν απέφερε αποτελέσματα, αν και στοίχισε αρκετά εκατομμύρια ευρώ….. Μέχρι σήμερα, στις Περιφέρειες και στους Δήμους δεν υπάρχει το αναγκαίο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, για να μπορέσει να διαγνώσει σε βάθος τα προβλήματα, να προτείνει μελέτες από αξιόλογους μελετητές και να αξιολογήσει λύσεις. Έτσι, τα κονδύλια των ΠΕΠ δεν διοχετεύτηκαν κατά κανόνα σε εύστοχα επιλεγμένες κατευθύνσεις, όπως και τα όποια κονδύλια των Νομών και των Δήμων, ώστε αφενός να καλύψουν υφιστάμενες ανάγκες και ελλείψεις των τουριστικών τμημάτων και αφετέρου να χρηματοδοτήσουν μια εφικτή και στοχευμένη περαιτέρω ανάπτυξη.

ΙV.    Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πρόβλημα της Τουριστικής Προβολής, στο οποίο και θ’ αναφερθούμε, αν και ακόμη δεν είναι γνωστό σε ποιο διοικητικό επίπεδο θα πραγματοποιείται προβολή σε συγχρηματοδότηση ΕΟΤ, και αν θα συνεχίσει να πραγματοποιείται:

  1. Ούτως ή άλλως, οι διοικητικές περιφέρειες (όπως άλλωστε και οι καταργηθέντες νομοί) δεν είναι κατ’ ανάγκην «τουριστικοί προορισμοί», εντούτοις όλα αυτά τα χρόνια …….προωθήθηκαν ως τέτοιοι και τα αποτελέσματα υπήρξαν φυσικά πενιχρά, ιδίως όσον αφορά στην προβολή ….. διοικητικών ενοτήτων στο εξωτερικό (π.χ. Visit Western Macedonia, Greece-Macedonia-Drama κ.λπ. γνωστά παραδείγματα). Η Πελοπόννησος είναι τουριστικός προορισμός (και αυτό είναι ήδη ένα πλεονέκτημα), αλλά δυστυχώς, όχι χωρίς τους δύο νομούς της, που ανήκουν στη Δυτική Ελλάδα… Η γεωγραφική ενότητα της Πελοποννήσου θα πρέπει να αποκατασταθεί στο πλαίσιο της τουριστικής προβολής, με συνεννόηση και συγχρηματοδότηση των δύο Περιφερειών, κάτι που δεν θεωρούμε αδύνατο. Κάθε άλλο… Κατά συνέπεια, η προβολή σε επίπεδο Περιφέρειας θα πρέπει να διαφοροποιηθεί, κάτι που έχουμε ήδη θέσει γραπτά στις περιφερειακές αρχές
  2. Παράλληλα, θα πρέπει να εξασφαλιστεί εκ μέρους της Περιφέρειας η προβολή των επί μέρους προορισμών της Πελοποννήσου, με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του καθενός και το είδος και το επίπεδο της συνολικής τουριστικής τους προσφοράς. Πρέπει να εντοπιστούν και να προβληθούν οι περιοχές παραθεριστικού τουρισμού, που είναι άλλωστε και οι περισσότερες τουριστικές περιοχές της Πελοποννήσου, περιοχές σε έντονη κρίση, και να καταβληθεί στοχευμένη προσπάθεια να προσελκύσουν τουριστική πελατεία για να επιβιώσουν. Μία από τις περιοχές αυτές είναι η Μάνη. Η πελατεία αυτή θα πρέπει, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, να αναζητηθεί στις αγορές, όπου αυτό είναι εφικτό και με τα κατάλληλα μέσα. Πρέπει να εγκαταλειφθεί η λογική της κατ’ ανάγκην συμμετοχής σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις του Εξωτερικού (στις οποίες έχει υπολογιστεί ότι μόνο το 2% των επισκεπτών ενδιαφέρεται να αναζητήσει προορισμό) και μάλιστα προκειμένου να προβληθούν τμήματα της περιφέρειας, που, σε πρώτο επίπεδο, προσφέρονται μόνο για εσωτερικό τουρισμό, και να εντοπιστούν με επιστημονικό τρόπο οι δυνητικές αγορές και τα πιο πρόσφορα μέσα. Όσον αφορά στην προβολή των θεματικών μορφών τουρισμού, σκόπιμο είναι να πραγματοποιείται μόνο για τα σημεία του χώρου της περιφέρειας, που διαθέτουν ολοκληρωμένο προϊόν κάποιας ή κάποιων μορφών εναλλακτικού τουρισμού. Το να προβάλλουμε απλά φυσικά και πολιτιστικά αξιοθέατα, χωρίς αντίστοιχα προϊόντα είναι στην ουσία σπατάλη πόρων…..
  3. Αυτό σημαίνει ότι η Περιφέρεια, αλλά και ο Δήμος, εάν αναλάβει την υλοποίηση δράσεων προβολής, θα πρέπει να μελετήσει το θέμα της τουριστικής προβολής, μέσω κατάλληλων επιστημόνων, ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζει τα δυνητικά προϊόντα, που μπορούν να προσελκύσουν τουριστική πελατεία σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, τις αγορές και τα τμήματα αγοράς (target groups) της εν λόγω πελατείας και τα μέσα προσπέλασης στις αγορές αυτές, ώστε να διαθέτει ένα ρεαλιστικό σχέδιο μάρκετινγκ και να πραγματοποιεί τη μέγιστη δυνατή απόδοση των πόρων, που επενδύει στην προβολή.


V. Το σημείωμα αυτό δεν θα ήταν πλήρες, χωρίς μια σύντομη αναφορά στις προσπάθειες του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, όσον αφορά στον Τουρισμό στην όλη περιοχή της Μεσσηνίας. Γνωρίζετε, ότι το Επιμελητήριο, αν και έχει ως μέλη του διάφορους κλάδους τουριστικών επιχειρήσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που συμπληρώνουν την τουριστική προσφορά (εστιατόρια, καφετέριες κ.λπ.), δεν έχει ως κύρια αρμοδιότητα την ενασχόληση με τον Τουρισμό. Εντούτοις, όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, έδωσε έμφαση στον Τουρισμό με τρόπο άμεσο και έμμεσο. Πιο συγκεκριμένα:

  • Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα συγκοινωνιακής προσπέλασης, με τις παρεμβάσεις του για το οδικό δίκτυο, τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και τη σύνδεσή του με το λιμάνι της Καλαμάτας και ιδιαίτερα για τις συνδυασμένες μεταφορές.
  • Έδωσε εξίσου μεγάλη έμφαση στα θέματα της ποιότητας ζωής, όπως π.χ. η αποκομιδή και επεξεργασία των απορριμμάτων, ένα τομέα, στον οποίο δυστυχώς η περιοχή μας και ολόκληρη η Περιφέρεια βρίσκεται πολύ πίσω….
  • Έδωσε μάχη για την καθιέρωση ρυθμίσεων, που εξυπηρετούν τις τουριστικές περιοχές, όπως π.χ. τα ωράρια των καταστημάτων που εξυπηρετούν τους τουρίστες, με αφορμή όσα συνέβησαν στη δική σας περιοχή.
  • Προωθεί με μοναδική επιτυχία την πολιτιστική παράδοση αλλά και την ουσιαστική σύνδεση του Τουρισμού με τον Πολιτισμό και τον Πρωτογενή Τομέα. Κύριο όργανο είναι ο πολιτιστικός οργανισμός «Δρόμοι της Ελιάς». Οι «Δρόμοι της Ελιάς» αποτελούν σήμερα ένα τεράστιο παμμεσογειακό και ευρωπαϊκό δίκτυο φορέων (Επιμελητηρίων, ΟΤΑ, Πανεπιστημίων, κ.λπ.) και είναι η μόνη αναγνωρισμένη από το Συμβούλιο της Ευρώπης και την UNESCO πολιτιστική διαδρομή στη Χώρα μας. Οι «Δρόμοι» στοχεύουν στη διάδοση του πολιτισμού της Ελιάς, αλλά και μέσω αυτής, στη διάδοση και καθιέρωση των προϊόντων της Ελιάς και εν τέλει της μεσογειακής διατροφής και της εθνικής και τοπικής γαστρονομίας. Ήδη το Επιμελητήριο προχωρεί στη χάραξη και προβολή των «Μικρών Οδοιπορικών της Ελιάς» δηλαδή τουριστικών προγραμμάτων γνωριμίας του τουρίστα της Μεσσηνίας με την Ελιά και τον πολιτισμό της, μέσω εκδρομών και πεζοπορίας σε ελαιώνες, παραδοσιακά και σύγχρονα ελαιουργεία αλλά και επίσκεψης αρχαιολογικών χώρων, που έχουν, ούτως ή άλλως, άμεση σύνδεση με τον πολιτισμό της Ελιάς. Το ένα από τα πρώτα δύο Μικρά Οδοιπορικά που ετοιμάζονται και σύντομα θα δοθούν στη δημοσιότητα, αφορά στην περιοχή της Δυτικής Μάνης.
  • Στον τομέα της τοπικής γαστρονομίας, που αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της τουριστικής εμπειρίας, η παρέμβασή μας δεν σταματά στους ‘Δρόμους της Ελιάς’. Ολοκληρώνεται σύντομα η καταγραφή των εδώδιμων φυτών της περιοχής μας από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Μελέτη: Καταγραφή και τεκμηρίωση ιδιοτήτων των παραδοσιακών αγροτικών προϊόντων της Μεσσηνίας). Ολοκληρώθηκαν πέρυσι με επιτυχία τα μαθήματα τοπικής κουζίνας για παιδιά σε ξενοδοχείο της πόλης μας. Με διαγωνισμό, ανάμεσα κυρίως στις νοικοκυρές της περιοχής μας, συγκεντρώσαμε περίπου 200 τοπικές συνταγές, που σύντομα θα παρουσιάσουμε τις επόμενες δράσεις μαζί με την “Costa Navarino”, όπου θα βραβευτούν οι καλύτερες, παρουσία γνωστών σεφ και γευσιγνωστών, ενώ παράλληλα θα αρχίσει η επεξεργασία τους σε επίπεδο μαζικής εστίασης, ώστε να ενσωματωθούν στο μενού των ξενοδοχείων, εστιατορίων και ταβερνών της περιοχής μας. Τέλος, έχουμε υποβάλει για ένταξη στο ΕΣΠΑ/ΠΕΠ το έργο «Καλαμάτα Πόλη της Γεύσης και της Γαστρονομίας», που παρά την ωρίμανσή του από την πλευρά μας, δεν έχει ακόμη πάρει πράσινο φως.
  • Μια προσπάθεια άμεσης στήριξης του Επιμελητηρίου προς τον Τουρισμό είναι η δημιουργία του Γραφείου Συνεδριακού Τουρισμού και Θεματικών Μορφών Τουρισμού στο Επιμελητήριο, στα πρότυπα επιτυχημένων γραφείων συνεδριακού τουρισμού άλλων χωρών. Αν και επιδιώξαμε τη συνεργασία και συγχρηματοδότηση με τη Ν.Α, τελικά αναγκαστήκαμε να το προωθήσουμε μόνοι μας, εκπαιδεύοντας δικούς μας υπαλλήλους. Βασικό εργαλείο του Γραφείου είναι η ιστοσελίδα του, που σύντομα θα παρουσιάσουμε στο κοινό και τα ΜΜΕ, στην οποία παρέχεται γενική τουριστική αλλά και –κυρίως- εξειδικευμένη πληροφόρηση, που απευθύνεται όχι μόνο στον τουρίστα καταναλωτή, αλλά και στους επαγγελματίες του συνεδριακού τουρισμού και των άλλων θεματικών μορφών τουρισμού.
  • Τέλος, σκόπιμο είναι ν’ αναφερθούμε με λίγα λόγια σε μια πρόσφατη πρωτοβουλία μας, που άπτεται και των τουριστικών υπηρεσιών της Μεσσηνίας: στην εκστρατεία «Συμμαχία για την ενδυνάμωση της Μεσσηνιακής Αγοράς», ένα σύνολο δράσεων, που εξασφαλίζουν τη δέσμευση Επιμελητηρίου, Επιχειρηματιών και Καταναλωτών, σε μια προσπάθεια βελτίωσης της προσφερόμενης ποιότητας, συγκράτησης της τιμής και επιλογής των τοπικών αγορών εκ μέρους των καταναλωτών. Αναβαθμίζοντας και κρατώντας ζωντανή την Αγορά της περιοχής μας, συνεισφέρουμε σημαντικά στη διαμόρφωση μιας συνολικής ποιοτικής προσφοράς αγαθών και υπηρεσιών, ελκυστικών και για τον  τουρίστα.



Με εκτίμηση

Γιώργος Καραμπάτος
Πρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας

 

Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή


 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ
Κατάλογος Επιχειρήσεων
Επιχειρηματικός Οδηγός
Επιχειρηματικές Ευκαιρίες
Ηλεκτρονικές Προμήθειες
Προϊόντα (RFI/B2C)
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Κατάλογος Επιχειρήσεων
Επιχειρηματικός Οδηγός
Επιχειρηματικές Ευκαιρίες
Ηλεκτρονικές Προμήθειες
Προϊόντα (RFI/B2C)
Εκθέσεις/Εκδηλώσεις
Χρηματοδοτήσεις
Κλαδικές Μελέτες
Help Desk
Έκδοση Πιστοποιητικών
Πληρωμή Συνδρομών
Καρτέλα Μέλους
Αγγελίες
Βιογραφικά Σημειώματα
Θέσεις Εργασίας
Σεμινάρια